SEJAK kemasukan Islam ke Tanah Melayu, umat Islam di negara ini kuat
berpegang dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) yang disusun atau
diformulasikan oleh dua tokoh terbesar dalam bidang ilmu tauhid iaitu
Imam Abu al Hasan al Asy’ari r.a dan Imam Abu Mansur al Maturidi r.a.
Perkara ini telah ditegaskan
oleh ulama ulung Tanah Melayu, al Allamah Sheikh Abdullah Fahim.
Beliau juga menyatakan bahawa ia telah menjadi ijmak ulama di Tanah Melayu. Antara kenyataannya berbunyi: “Tuan-tuan sedia maklum beratus-ratus
tahun bahawa orang bangsa Melayu seMelaya ini dari peringkat ke bawah
hingga peringkat ke atas; awam-awam, kadi-kadi, ulama-ulama,
menteri-menteri, hingga Raja-raja sekalian mereka itu bermazhab dengan
mazhab al Imam al Syafi’e r.a ijma’an (ijmak), tiada seorang pun yang
bermazhab lain daripada mazhab Syafi’e. Usuluddin atas perjalanan Abi al
Hasan al Asy’ari r.a. Diambilkan dari Syuruh dan Hawasyi Ummu al
Barahin dan Jauharah dan sebagainya daripada kitab-kitab Melayu”.
Di dalam kitab ini, pendekatan Sifat 20 digunakan bagi memahami
permasalahan ketuhanan. Pendekatan ini juga diguna pakai di kebanyakan
negara-negara Islam yang berpegang dengan akidah ASWJ seperti di Mesir,
Syria dan Morocco. Ia juga menjadi silibus di kebanyakan universiti di dunia Islam
termasuklah universiti Islam terulung di dunia, Universiti al Azhar al
Syarif.
Sejak doktrin ini diguna pakai di negara kita, kita berupaya
mengecapi nikmat keamanan beragama dan ketamadunan negara. Tidak seperti
negara-negara Islam lain yang memakai acuan yang bercanggah dengannya
seperti aliran fahaman Syiah, Muktazilah, Musyabbihah dan sebagainya. Tidak timbul di dalam doktrin Sifat 20 ini soal-soal kepincangan dan percanggahannya dengan akidah ASWJ yang tulen.
Namun, setelah ratusan tahun pendekatan ini digunakan tanpa sebarang
masalah dalam menjaga kemurnian tauhid dan akidah umat Islam, timbul
desas-desus yang mengatakan bahawa ia diambil dari Falsafah Greek. Malah, tidak lagi sesuai dijadikan sebagai pendekatan dalam
pembelajaran ilmu Tauhid. Sementelahan itu juga, pendekatan tauhid tiga
serangkai yang dirumuskan oleh Ibnu Taimiyyah menjadi pengganti Doktrin
Sifat 20.
Usaha-usaha untuk menukar pendekatan tauhid tiga serangkai ini dalam
kurikulum pendidikan negara juga nampaknya begitu pantas dilakukan.
Persoalannya, kenapakah tiba-tiba pendekatan ini pula yang perlu
dipilih sebagai pengajaran ilmu tauhid di negara kita?
Adakah pendekatan
Sifat 20 mengandungi unsur-unsur yang mengelirukan atau terseleweng
dari iktikad ASWJ? Adakah pembahagian tauhid tiga serangkai ini telah dinaskan oleh
syarak dan terdapat dalil-dalil yang menunjukkan ke atasnya? Apakah kita
pasrah sahaja dengan pendapat yang mengatakan doktrin Sifat 20 yang
kita pegang dan pakai selama ini bukan tauhid yang benar tetapi diambil
dari fahaman falsafah Greek.
Jika begitu, semua orang yang berpegang dengan Tauhid 20 mengikut
ajaran yang salah dan sesat. Apakah boleh kita terima penyesatan ini
yang melibatkan nenek moyang kita, para ulama kita dan majoriti umat
Islam di seluruh dunia?
Dibawa Rasullulah SAW
Kita telah sedia maklum, bahawa akidah ASWJ yang diketahui secara
umum ialah akidah yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan diikuti oleh
sahabat-sahabat baginda.
Tidak kedapatan langsung, perkataan yang terkeluar daripada
Rasulullah SAW dan sahabat baginda yang menyebut tentang tauhid yang
digembar-gemburkan oleh pengikut Ibnu Taimiyyah dan Wahhabi ini.
Begitu juga dalam metodologi ASWJ yang telah disusun oleh pelopornya,
Imam Abu al Hasan al Asy’ari r.a dan Imam Abu Mansur al Maturidi r.a,
tidak pernah menggariskan tauhid ini dalam ruang lingkup akidah ASWJ.
Apa yang kita dapati tauhid ini telah ditimbulkan dan direka oleh
Ibnu Taimiyyah dan dikembang biakkan pula oleh anak-anak muridnya
sehingga ke generasi Muhammad ibn Abdul Wahhab. Dalam erti kata lain,
tauhid inilah yang menjadi pegangan golongan Wahhabi secara khusus.
Sejak dahulu lagi hinggalah ke hari ini, telah terdapat banyak
penentangan dan penolakan yang diutarakan oleh ulama terhadap Tauhid 3
Serangkai ini. Oleh yang demikian, kita melihat di dalam kitab-kitab penulisan ulama
ASWJ, terdapat banyak butiran lanjut mengenai penolakan mereka terhadap
tauhid yang direka cipta ini.
Jika kita menyoroti dari perspektif ulama tersebut, kita mendapati
ulama al Azhar telah bersetuju mengeluarkan kenyataan tentang kesalahan
tauhid ini yang sebenarnya telah direka dan dicipta oleh orang-orang
yang terkeliru dengan maksud sebenar ayat al-Quran dan hadis.
Justeru, kenapa pula kita perlu memakai pendekatan Tauhid 3 Serangkai
yang mengandungi kepincangan dan telah ditolak oleh ulama kecuali Ibnu
Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya?
Untuk lebih jelas lagi, di bawah ini disenaraikan beberapa
cendekiawan dan sarjana Islam dan kitab penulisan mereka yang
mengandungi penolakan terhadap ajaran tauhid rekaan ini:
- Al ‘Allamah al Mufassir al Muhaddith Sheikh Yusof al Dijwi RA, Ahli Lembaga Majlis Ulama Besar al Azhar.
Beliau mengeluarkan fatwa penolakan al Azhar terhadap tauhid rububiah
dan uluhiah. Kenyataannya ini dipaparkan dalam Majalah Nur al Islam
edisi tahun 1933 yang merupakan lidah rasmi al Azhar pada masa itu.
Fatwa yang dikeluarkannya ini, turut dipersetujui oleh ulama al Azhar
yang lain tanpa adanya sebarang bangkangan. Sehingga hari ini, fatwa
tersebut masih lagi segar. Ini dapat dilihat dalam beberapa majalah yang
diiktiraf oleh al Azhar. Antaranya, di dalam majalah al Muslim. Al
Muhaddith al ‘Allamah Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim r.a telah
mengeluarkan kembali fatwa ini dalam majalah tersebut.
- Al Muhaddith al ‘Allamah Sheikh Salamah al Qudha’i al ‘Azzami al Syafi’i r.a dalam kitabnya al Barahin al Sati’ah fi Raddi b’ad al bida’ al Syai’ah.
Kitab ini telah mendapat pengiktirafan dan pujian daripada muhaddith
pada zaman tersebut iaitu al ‘Allamah Sheikh Muhammad Zahid al Kauthari
r.a.
- Al Allamah al Muhaddith Prof. Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al Maliki al Hasani, ulama besar di Mekah al Mukarramah dan bekas tenaga pengajar Masjid al Haram yang diakui ilmunya oleh ulama pada zaman ini.
Beliau telah menulis penolakannya terhadap tauhid ini dalam kitabnya
Huwallah. Bahkan beliau menyarankan kerajaan Arab Saudi supaya mengkaji
semula pengajaran tauhid ini di institusi pengajian rendah, menengah dan
Tinggi di dalam Muktamar Hiwar al Watoni di Mekah yang diadakan pada
5/11/1424 hingga 9/11/1424. Ia disebut di dalam kertas kerja beliau yang
bertajuk al Ghuluw.
- Mufti Besar Mesir, Prof. Dr. Ali Jumu’ah.
Beliau turut menyentuh masalah ini di dalam laman web beliau ketika
menjawab soalan yang dikemukakan kepadanya. Iaitu, tentang seorang
pemuda yang mengkafirkan seluruh penduduk kampung kerana bertawassul
dengan mendakwa orang yang bertawassul tergolong dalam golongan
musyrikin yang beriman dengan tauhid rububiah tetapi tidak beriman
dengan tauhid uluhiah.
Beliau menolak sekeras-kerasnya pembahagian tauhid ini dengan
mengatakan bahawa pembahagian tauhid ini adalah perkara rekaan yang
tidak pernah datang dari Salafussoleh tetapi orang pertama yang
menciptanya ialah Sheikh Ibnu Taimiyyah.
Beliau juga menyatakan bahawa pendapat yang menyatakan bahawa tauhid
rububiah sahaja tidak mencukupi bagi keimanan seseorang adalah pendapat
yang diadakan-diadakan dan bercanggah dengan ijmak kaum Muslimin sebelum
Ibnu Taimiyyah.
- Prof. Dr. Muhammad Sa’id al Ramadhan Bouti, Ulama Kontemporari Dunia Islam dari Syria.
Beliau menyatakan dengan tegas bahawa pembahagian tauhid ini adalah
bidaah dalam Seminar Pengurusan Fatwa Negara-negara Asean anjuran
Universiti Sains Islam Malaysia pada pada 16 hingga 17 April 2005 di
Hotel Nikko Kuala Lumpur.
- Prof. Dr. Isa ibn Abdullah Mani’ al Himyari - Mantan Pengarah Jabatan Waqaf dan Hal Ehwal Islam Dubai.
Beliau telah menulis mengenai kepincangan pembahagian tauhid ini di
dalam kitabnya yang bertajuk ‘al Fath al Mubin fi Bara’at al Muwahhidin
min ‘Aqaid al Musyabbihin.
- Al ‘Allamah Abu Abdullah ‘Alawi al Yamani dalam kitabnya Intabih Dinuka fi Khatorin.
Kitab ini telah mendapat pujian dari lima ulama besar Yaman.
- Al ‘Allamah Abu al Hasanain Abdullah ibn Abdur Rahman al Makki al Syafi’i, ulama besar Mekah.
Beliau juga telah membahaskan masalah ini di dalam kitabnya al Qaul al Wajih fi Tanzih Allah Taala ‘an al Tasybih.
- Dr. Sheikh Yusof al Bakhur al Hasani salah seorang ahli fatwa di Kanada juga telah menulis risalah mengenainya.
- Sheikh Sirajuddin Abbas seorang ulama unggul Indonesia, juga menghuraikan masalah ini yang ditulis dalam versi Melayu dalam kitabnya Akidah Ahli Sunnah wal Jamaah.
Beliau dengan tegas menyatakan bahawa tauhid ini merupakan iktikad rekaan puak Wahhabi dan bukannya iktikad ASWJ.
Dalam satu petikan, beliau menyatakan: Kaum Wahhabi mencipta
pengajian baru ini bertujuan untuk menggolongkan orang-orang yang datang
menziarahi Makam Nabi SAW di Madinah, orang-orang yang berdoa dengan
bertawassul dan orang yang meminta syafaat Nabi SAW serupa dengan orang
kafir yang dikatakan bertauhid rububiah itu.
- Al ‘Allamah Muhammad al ‘Arabi ibn al Tabbani al Hasani, Tenaga Pengajar di Masjid al Haram.
Beliau juga turut menulis kepincangan tauhid ini di dalam kitabnya Bara’ah al Asy’ariyyin min ‘Aqaid al Mukhalifin.
- Dr. Umar Abdullah Kamil, sarjana dan pakar ekonomi Arab Saudi serta ahli eksekutif Universiti al Azhar.
Beliau pernah membentangkan kebatilan konsep Tauhid 3 Serangkai ini
di dalam Seminar Perpaduan Ummah dan Pemurniaan Akidah anjuran Kerajaan
Negeri Pahang pada 25-26 Ogos 2006 dan di Multaqa 3 Ulama Mekah al
Mukarramah yang dianjurkan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Johor pada
20 Februari 2008.
Kertas kerja tersebut telah diterbitkan oleh Sekretariat Penjelasan
Hukum Berkenaan Isu-isu Aqidah dan Syariah Majlis Agama Islam Johor.
Beliau turut membahaskan kepincangan pembahagian tauhid ini di dalam
kitabnya yang bertajuk Kalimah Hadi’ah fi Bayan Khata’ al Taqsim al
Thulasi li al Tauhid (Perkataan yang tenang dalam menjelaskan kesalahan
pembahagian yang tiga bagi ilmu Tauhid).
- Al Allamah Abdur Rahman Hasan Habannakah al Maidani.
Beliau juga telah menulis masalah ini secara khusus di dalam kitabnya
yang bertajuk Tauhid al Rububiah wa Tauhid al Ilahiyyah wa Mazahib al
nas bi al Nisbah Ilaihima.
Ulama-ulama ini telah lama melakukan pengkajian dan penelitian rapi terhadap tauhid tiga serangkai ini.
Kepada pembaca yang prihatin dan bijaksana sebaik-baiknya
mendapatkan keterangan lanjut dari kitab-kitab ini terlebih dahulu
sebelum berani membuat kesimpulan dan melontarkan pendapat di khalayak
ramai.
Asas Sahih
Perkara agama apatah lagi berkaitan dengan akidah tidak boleh dibuat
kesimpulan sebarangan tetapi perlu merujuk kepada asas yang sahih.
Untuk mempertahankan agama tidak cukup bermodalkan semangat juang dan
sijil menjela-jela semata-mata sehingga kita terpekik dan terlolong
tidak kena pada tempatnya tetapi memerlukan kemantapan ilmu, kecemburuan
terhadap penodaan yang dilakukan ke atas agama dan umatnya, keikhlasan
kepada Allah dan hati yang disinari cahaya oleh Allah.
Ibnu Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya didapati telah menjadikan
konsep pembahagian tauhid ini sebagai batu loncatan untuk mengkafirkan
umat Islam.
Mereka telah mengkafirkan orang-orang yang bertawassul dengan
Rasulullah SAW dan wali-wali, orang-orang yang menziarahi kubur dan
sebagainya dengan dakwaan orang yang melakukan pekerjaan tersebut
bertauhid dengan tauhid rububiah sahaja tetapi tidak tidak bertauhid
dengan tauhid uluhiah.
Mereka menyamakan tauhid yang dimiliki oleh orang-orang yang
melakukan pekerjaan ini sama dengan orang musyrikin yang menjadikan
berhala sebagai sampingan mereka dengan Allah.
Apakah pernah ketika Rasulullah SAW berdakwah, Baginda SAW mengatakan
kepada orang yang memeluk Islam kamu telah mempunyai tauhid rububiah
tetapi masih belum memiliki tauhid uluhiah?
Apakah boleh kita katakan orang bukan Islam juga mempunyai tauhid seperti orang Islam atau ahli tauhid?
Objektif tauhid Asma’ dan Sifat digembar-gemburkan untuk menyandarkan
kepada Allah SAW makna perkataan tangan, mata, bersemayam, ketawa,
turun dan sifat penyerupaan yang lain kepada makna yang hakiki yang
dikenali di sisi makhluk.
Maha Suci Allah daripada apa yang mereka sifatkan kerana yang demikian itu menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya.
Sehubungan dengan ini, umat Islam diseru agar sama-sama berfikir dan
meneliti dengan hati yang lapang dan dada yang terbuka rasional perkara
ini.
Kita seharusnya berbangga dengan ramainya bilangan umat Islam dan
berusaha menambah bilangan umat Islam tetapi sebaliknya kita sendiri
yang mengecilkan lagi kuantiti umat Islam yang semakin hilang kualitinya
hanya kerana permasalahan uluhiah dan rububiah yang sengaja
ditimbulkan.
Tidak ada suatu perkara yang lebih buruk daripada mengkafirkan orang
Islam yang menyebut kalimah tauhid Laa ilaaha illallah dan
mentasdiqkannya di dalam hati.
Banyak kemusnahan yang berlaku di negara-negara Islam disebabkan oleh
perkara ini. Kita sendiri telah menyaksikan dengan mata kepala kita
bagaimana persengketaan umat Islam telah mencetuskan kelemahan dan
kemusnahan terhadap negara-negara Islam seperti di Afghanistan, Yaman,
Lebanon, Syria, Mesir dan sebagainya.
Semoga persengketaan dan kehancuran ini tidak terjadi di negara kita
Malaysia yang tercinta ini. Justeru, sewajarnya pembahagian ini
dibentangkan di atas meja perbincangan secara ilmiah dan profesional
serta berlandaskan kepada usul kitab dan sunnah.
Ini hanyalah lontaran awal dari hasil penelitian kami yang dirujuk
kepada sumber-sumber yang sahih dan tokoh-tokoh ulama yang berkeahlian.
Insya-Allah, penerangan lanjut mengenai tauhid ini akan dikeluarkan pada
keluaran akan datang.
Bahan-bahan yang bakal dipersembahkan banyak merujuk kepada kitab
penulisan Imam al Haramain al ‘Allamah Ibnu al ‘Arabi al Tabbani
bertajuk Bara’ah al Asy’ariyyin. Ia telah diringkaskan oleh al Allamah
Prof. Dr. Isa ibn Abdullah Mani’ al Himyari, Mantan Pengarah Jabatan
Waqaf dan Hal Ehwal Islam Dubai di dalam kitabnya yang bertajuk ‘al Fath
al Mubin fi Bara’at al Muwahhidin min ‘Aqaid al Musyabbihin.